Start met Watermelon

Een gids voor al het gemak.

Starten met Watermelon Messenger

Welkom bij Watermelon Messenger! Om zeker te zijn dat jij direct weet hoe je moet beginnen én alles uit ons systeem zult halen, hebben wij een startersgids voor je gemaakt.


Kies je pakket

Zie je het al voor je? Al je klantenservice communicatie in één overzichtelijk dashboard. Je kunt al je gesprekken makkelijk terugvinden in je archief en door onze apps ben je altijd en overal beschikbaar.

Dát is Watermelon Messenger. Uiteraard moet je eerst uitzoeken welk pakket het beste bij je past. Ben je een MKB bedrijf dat ongeveer 5 sociale kanalen heeft dan kan je prima met ons Moestuin pakket uit te voeten. Indien je meer functies wilt gebruiken zoals het verzenden van berichten naar lijsten, kan je het beste ons Kas pakket kiezen.

Voor de grote organisaties bieden wij het Enterprise pakket aan. Dan kun je onder andere een ongelimiteerd aantal kanalen toevoegen, gesprekken ontvangen en met een onbeperkt aantal gebruikers aan de slag gaan.

Pakketten-watermelon

We raden je aan om onze app te downlanden op je mobiel, zodat je ook ’s avonds en in het weekend kan zien wat er binnenkomt of een gesprek kunt oppakken. Vanaf Q2 2017 is de app beschikbaar op Android, iOS en Windows phone.


Account aanmaken

Nadat je je pakket hebt gekozen kan je gemakkelijk een bedrijf en account aanmaken zodat je snel aan de gang kunt met het beantwoorden van de vragen van je klanten. Je maakt een account aan door op de ‘registeren’ of ‘account aanmaken’ button op de website te klikken. Je kunt ook hier een account aanmaken. Zodra je dat hebt gedaan kom je in het registratie proces terecht, waar je eerst je gekozen pakket selecteert en het aantal gebruikers. De volgende stap is het aanmaken van je bedrijf binnen Watermelon:

maak-een-gebruiker-aanAls je je bedrijfsgegevens allemaal hebt ingevuld ga je je eerste gebruiker aanmaken, dit ben je hoogstwaarschijnlijk zelf. Je vult je e-mailadres en je nieuwe wachtwoord in. Daarna klik je op registreren en ontvang je een bevestigingsmail. 


Sociale kanalen koppelen

Als je voor het eerst bent ingelogd moet je eerst je sociale kanalen koppelen. Je koppelt je Facebook Messenger account en je mail door op de blauwe knop in het scherm te klikken. Je vult je gegevens van die dienst in en als dit gelukt is zullen de gesprekken automatisch in het dashboard verschijnen.

Diensten-koppelen


Extra gebruikers aanmaken

Je wilt natuurlijk met meerdere medewerkers tegelijkertijd gebruik maken van de Watermelon Messenger software. Daarom kun je extra gebruikers aanmaken in het systeem. Dit doe je door naar de instellingen te gaan en daar te klikken op ‘gebruikers aanmaken/wijzigen’. Als je de gebruiker hebt aangemaakt krijgt hij een e-mail met daarin een bevestiging.

 

Gebruiker-aanmaken

 


Het dashboard

Alle conversaties met klanten vinden plaats in één overzicht, zo weet je dus altijd hoeveel openstaande berichten er zijn en hoeveel berichten je hebt afgehandeld. De gesprekken komen binnen onder het kopje Nieuwe gesprekken. Al je collega’s (inclusief jijzelf) kunnen hier de berichten bekijken maar nog niet beantwoorden. Door op de tekstbalk te klikken wijs je jezelf een gesprek toe en kan je beginnen met typen. Het gesprek verplaatst zich dan naar het kopje Mijn gesprekken. Dat is het overzicht waar je al je eigen gesprekken staan. Zodra je het gesprek hebt afgehandeld kan je het gesprek archiveren zodat deze altijd bewaard blijft.

Onder Gespreksoverzicht staan alle gesprekken. Dus zowel de nieuwe gesprekken als de gekoppelde gesprekken met medewerkers. Let op: alleen een admin kan dit inzien.

dashboard

In het dashboard kan je ook zien via welk kanaal het gesprek binnenkomt. Dit zie je aan het logo naast de foto van de desbetreffende klant. Ook is het mogelijk om alle contactinformatie die beschikbaar is in te zien in het overzicht naast het gesprek. Zo heb je ten alle tijde de mogelijkheid om achtergrondinformatie te bekijken.

Naast de gesprekken met je klanten heb je binnenkort ook nog de mogelijkheid om intern met je collega’s te chatten. Bovenin komt dan het kopje Interne gesprek, waar je met je collega’s kunt overleggen over de lopende berichten.

Dashboard-2

Indien je een vraag niet kunt beantwoorden kun je het gesprek naar een collega doorsturen. Dit doe je door op het kopje Opties boven de gesprekken te klikken. Vervolgens klik je op Naar collega en selecteer je de desbetreffende collega.  

Het is dus erg gemakkelijk om in Watermelon Messenger met je klanten in gesprek te zijn. Let er wel op dat je niet na enkele woorden op enter drukt, zo voorkom je dat de klant veel notificaties krijgt en behoud je de kwaliteit van het gesprek. 


Instellingen

De instellingen in Watermelon Messenger zijn nu nog zeer beperkt. Je kunt hier nu je diensten koppelen aan het systeem, je betalingen inzien en gebruikers aanmaken of wijzigen. In de toekomst zal het hier ook mogelijk zijn je notificaties en je snelle antwoorden in te stellen. Ook kan je dan hier je chatbot configuratie starten.

Instellingen


Het uploaden van bestanden

In het overzicht kan je gemakkelijk bestanden uploaded om je klanten een video, afbeelding of bestand toe te sturen. 

    • Klik op de afbeelding voor video, afbeelding of bestand in de tekstbalk;

    • Je computer opent nu een venster waar je je bestand in dient te selecteren;

    • Druk op enter en je bestand zal zich automatisch naar je klant verzenden.

Bestanden-uploaden


Emoji!

Watermelon Messenger ondersteunt Emoji’s volledig, wij houden van emoji’s maar je klanten ook. Je kunt een emoji gebruiken door hem aan te klikken. We hebben veel verschillende stijlen emoji’s, door te scrollen zie je ze allemaal! 😀

emoji


We zijn allemaal wel eens iets kwijt en daarom hebben we in Watermelon Messenger de functie Search gemaakt. Je kunt in al je contactpersonen, archief en huidige gesprekken zoeken naar een woord, zin of persoon. Ook kan je documenten makkelijk terug vinden die je hebt gestuurd of ontvangen. 

Elk bestand dat je stuurt of ontvangt wordt opgeslagen op de database van Watermelon en direct toegevoegd aan de zoekoptie bovenin het scherm. Al je bestanden zijn 100% veilig opgeslagen en niemand anders dan jij kan hier bij. 

zoeken

Wil je deze gids als PDF? Download hem door op de onderstaande button te klikken!

Download gids  Account aanmaken


Je bent klaar om te starten met Watermelon! 

Maak een account aan door je e-mailadres in te voeren:

Heb je meer vragen over Watermelon Messenger? Laat mij je verder helpen! Bel mij op 030 291 99 55.
Brecht van Megen -Watermelon Messenger