Online chatbots gebruiken

Online chatbots gebruiken

Het gebruiken van online chatbots als aanvulling op klantenservice is binnenkort mogelijk via Watermelon Messenger. Wij hebben lang gewerkt aan het optimaliseren van de chatbot en zijn enorm blij dat met deze nieuwe toevoeging! Met onze online chatbot kun je een volledig gepersonaliseerde tool inzetten op je website of favoriete channels, zoals Facebook Messenger of Telegram. Een online chatbot heeft enorm veel te bieden en zal de toekomst van klantenservice veranderen! 

Wil jij onze online chatbot ook gebruiken? Maak dan een account aan via onderstaande link en ga direct aan de slag!

 Account aanmaken 

Wat is een chatbot?

Een chatbot is een computerprogramma dat via online klantenservice channels een gesprek voert via geluid of tekst. De chatbot simuleert de reactie van de mens als gesprekspartner, met als doel je klantenservice, de informatieverstrekking of de verkoop van producten/diensten te automatiseren. Door het gebruik van een taalverwerkingssysteem is de chatbot in staat vragen te herkennen. Dankzij dit systeem weet de chatbot wat jouw klant wil vragen, eten of kopen.

Een chatbot reageert altijd snel, kan meerdere vragen tegelijk beantwoorden en is altijd beschikbaar. Zelfs in de avond, in het weekend en op feestdagen. Met de inzet van chatbots kun je veel tijd besparen en sneller je klanten te woord staat, dit zorgt voor meer tevreden klanten.

Online chatbots gebruiken
Online chatbots gebruiken

Hoe werkt een online chatbot?

In Watermelon Messenger kun je een chatbot toevoegen via Instellingen. Hier kun je de chatbot startklaar maken door de veelgestelde vragen met bijbehorende antwoorden in te voeren. Je kunt de vragen en antwoorden continu blijven uitbreiden en wijzigen. Hoe meer je de chatbot leert, hoe beter hij jouw klanten kan helpen. Wanneer je denkt alle informatie over je bedrijf en diensten te hebben ingevuld, is het tijd om de chatbot testen. Nu kun je zelf onbeperkt chatten met de chatbot om te kijken of je ergens vastloopt. Gedurende het testen kun je informatie toevoegen en de chatbot leren dat vragen op verschillende wijzen gesteld kunnen worden. Pas als je helemaal tevreden bent met de reactie van jouw chatbot, zet je de chatbot live.

Stel nou dat je chatbot in het begin het antwoord op een vraag nog niet weet, dan is dat geen probleem! Om de klant toch zo goed mogelijk te helpen, stuurt de chatbot van Watermelon Messenger het gesprek door naar een klantenservicemedewerker. Hierdoor voorkom je dat de vraag van de klant onbeantwoord blijft en wordt de klant alsnog goed geholpen.

Waarom online chatbots gebruiken?

Een vraag die ons vaak gesteld wordt, is waarom je een chatbot zou gebruiken voor je bedrijf. Er zijn verschillende redenen waarom het voordelig is om een chatbot te gebruiken:

  • Chatbots zijn geschikt voor elk type klantenservice en dus multifunctioneel in te zetten;
  • Het is relatief goedkoop en met de chatbot is je bedrijf ook buiten kantoortijden te bereiken;
  • De chatbot kan oneindig veel vragen tegelijkertijd beantwoorden;
  • De chatbot van Watermelon Messenger kun je personaliseren door persoonlijke eigenschappen toe te kennen.

Al met al is het een zelflerend, consistent en betrouwbaar klantenservice middel.

Online chatbots gebruiken
Online chatbots gebruiken

Hoe zien je klanten de chatbot?

Je kan je chatbot zowel inzetten op je website als op Telegram, Livechat en Facebook Messenger. Op je website staat er dan een pop-up die de klant kan aanklikken om het live chatten via de website te starten. Denk bijvoorbeeld aan de paperclip van Windows die ook altijd in beeld stond. Vervolgens begint de klant te chatten waarop de chatbot automatisch en snel reageert. Wanneer je chatbot het antwoord op de vraag niet weet, dan wordt het gesprek automatisch doorgestuurd naar een medewerker die het gesprek kan oppakken. 

 Meer over chatbots

Deze bedrijven gingen je voor

RandstadHelprStudy BuddyAlphabet Private LeaseTiming

Start gratis met Watermelon!

3-minuten inrichten, probeer Watermelon Messenger tot wel 2 gebruikers gratis zo lang je wil. Geen betaalgegevens nodig.

 

Vragen over online chatbots?

Heb jij vragen over het gebruiken van online chatbots? Of weet jij nog niet goed wat een chatbot voor jouw bedrijf kan betekenen? Wij helpen je graag verder. Vul onderstaand contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Jouw naam

Jouw e-mail

Jouw bericht