Timing

Vind jouw baan met Tim(ing) 

In 2007 was Windows Live Messenger (ook wel bekend als MSN) erg populair bij jongeren. Timing is één van de grootste uitzendbureaus van Nederland en zij zag haar kansen in dit platform. Samen met Ecreation, onderdeel van Watermelon, introduceerde Timing de chatbot Tim op het WLM platform. De doelgroep van Timing omvat voornamelijk jongeren en afgestudeerden en deze doelgroep is ideaal te bereiken via dit platform. Dankzij chatbot Tim was Timing 24/7 bereikbaar om alle vragen wat betreft het vinden van een baan te kunnen beantwoorden. 

Timing
Timing

Chat met Tim via WLM

Het doel van chatbot Tim 1.0 was om deze jonge afgestudeerden te begeleiden naar de baan van hun dromen. Destijds was het namelijk al zo dat je door de bomen het bos niet meer zag, zoveel vacatures waren er beschikbaar. Door het gebruik van een speciale gespreksflow die chatbot Tim hanteerde, namelijk het stellen van specifieke vragen, was Tim in staat om de gebruikers te leiden naar de gewenste vacature. Als er op dat moment geen geschikte vacatures beschikbaar waren, onthield chatbot Tim de criteria en bracht hij de gebruiker op de hoogte via e-mail bij nieuwe vacatures. Chatbot Tim was dan ook een succes op zowel het platform WLM als op de bedrijfswebsite. Toen Microsoft dan ook stopte met het WLM platform, werd chatbot Tim geoptimaliseerd voor de website zodat gebruikers de perfecte vacatures konden blijven vinden. 

IntraTim voor het intranet

Chatbot Tim was een groot succes voor Timing en in 2014 besloot zij nog zo’n goede chatbot door Watermelon te laten maken, maar dan voor intern gebruik. Voor het intranet wilde Timing namelijk een eenvoudige tool om haar medewerkers te informeren over waar ze specifieke formulieren, bepaalde informatie en de nieuwste reglementen konden vinden. Watermelon lanceerde IntraTim in november 2014 en de chatbot werd gebruikt door 47 organisaties in heel Nederland.

Na het analyseren van alle beschikbare data van de klantenservice afdeling van alle kantoren van Timing, creëerden we een database met veelgestelde vragen die we toevoegden aan de kennis database van chatbot Tim. Gedurende dit creatieproces werkten we nauw samen met Timing om een zo effectief mogelijke chatbot op te kunnen leveren. Tevens leerde Timing hierdoor hoe zij de content van de chatbot kan managen en leerde zij te werken met het platform. Voor chatbot Tim maakten we gebruik van bestaande informatie die geoptimaliseerd werd voor de chatbot om op de juiste wijze te kunnen antwoorden op vragen. 

Timing
Timing

Chatbot Tim 2.0

In 2015 vernieuwde Timing haar website en dit betekende ook voor chatbot Tim een opknapbeurt. Vanwege het grote aantal vacatures dat met de dag groeide, werd besloten dat er een andere en meer gestructureerde gesprekstructuur moest komen voor de chatbot. Een groot gedeelte van de smalltalk werd verwijderd om ruimte te maken voor een menu gestructureerd conversatiemodel. Op deze manier konden werkzoekenden op een snelle en gemakkelijke manier zoeken en zelfs solliciteren op de perfecte vacature, vragen stellen over de desbetreffende vacature en hun eigen persoonlijke account beheren. Chatbot Tim 2.0 was geboren!

 

Voordelen voor Timing

Chatbot Tim was een groot succes voor de klantenservice van Timing! De chatbot interpreteerde de informatie van de werkzoekenden op de juiste manier en gaf correct antwoord op de vragen. Doordat deze vragen snel en correct beantwoord werden, werd er minder contact opgezocht met de ‘echte’ klantenservice medewerkers. Hierdoor hadden zij meer tijd over voor andere klantvragen die meer tijd kosten en waarbij zij dan meer de focus konden leggen op persoonlijke service.  Chatbot Tim was voor Timing dan ook een ware uitkomst!

Bekijk chatbot 

Timing

Meer weten over de chatbottechnologie van Watermelon? Bekijk dan onze chatbotpagina of maak gratis een account aan en probeer het zelf! 😄

Bekijk prijzen Account aanmaken