Chatbots for business

Beeldmerk-Watermelon-Messenger

De Watermelon chatbot – één chatbot voor al jouw kanalen

Momenteel werken wij hard aan een chatbot-integratie voor onze klanten. Ons belangrijkste doel is het faciliteren van de allerbeste klantenservice en we willen daarom niets liever dan het werk van jullie medewerkers makkelijker maken én voor snellere oplossingen voor jullie klanten zorgen.

Met onze chatbot kun je een volledig gepersonaliseerde tool inzetten op je website of favoriete kanalen, zoals Facebook Messenger of Telegram. Hieronder lees je alles over onze chatbot, de vele mogelijkheden en aspecten én hoe je op de hoogte blijft van alle nieuwste ontwikkelingen. Schrijf je in voor de chatbot notificatie en ontvang een melding zodra onze chatbot live is!

 

Wat is een chatbot?

Een chatbot is een online computerprogramma dat via online chat een gesprek voert via geluid of tekst. De chatbot simuleert hoe een mens zou reageren als gesprekspartner, met als doel bijvoorbeeld klantenservice, informatieverstrekking of verkoop van spullen te automatiseren. De chatbot gebruikt een taalverwerkingssysteem en herkent zo de vragen. Zo begrijpt de chatbot wat de klant wil vragen, eten of kopen.

Een chatbot kan een oneindig aantal vragen tegelijk beantwoorden, is altijd beschikbaar – ook in de avond en in het weekend –  én laat de snelste reactietijd van alle communicatiemiddelen zien! Door het inzetten van een chatbot kun je veel tijd besparen en kun je je klanten sneller te woord staan, waardoor je klanten tevredener zijn over jullie service! 

Chatbots for business
Chatbots for business

Creëer je eigen chatbot-persoonlijkheid 

Op het moment dat een medewerker voor jouw organisatie spreekt, wil je natuurlijk invloed hebben op hoe diegene met jouw klanten omgaat. Gelukkig kun je bij Watermelon je chatbot personaliseren en zo bepalen wie jouw chatbot is en hoe hij/zij met jouw klanten omgaat. Je geeft jouw chatbot een persoonlijkheid zodat de chatbot bij jouw organisatie past. Denk bijvoorbeeld aan een naam en een gezicht door middel van een afbeelding voor jouw chatbot. Daarnaast geef je jouw chatbot hobby’s, lievelingseten, familie en nog veel meer persoonlijke eigenschappen.

Naast deze persoonlijke eigenschappen zijn er nog meer aspecten die van belang zijn. Hoe reageert jouw chatbot bijvoorbeeld op scheldwoorden of als hij de vraag van de klant niet snapt? Bij Watermelon kun je dit zelf instellen.

 

Overzicht van vragen voor je chatbot

Voordat je een chatbot in kunt zetten voor jouw organisatie, moet de chatbot net als een gewone medewerker worden ingewerkt. Je leert de chatbot wat hij/zij moet zeggen door zelf de vragen en antwoorden in te vullen en te beantwoorden. In het begin zijn dit de veelgestelde vragen maar naarmate de chatbot langer voor je werkt, kan de chatbot steeds meer en complexere vragen beantwoorden. 

Je kunt de vragen en antwoorden continu blijven uitbreiden en wijzigen. Hoe meer je de chatbot leert, hoe beter hij jouw klanten kan helpen. En doordat je zelf de antwoorden schrijft, heb je zelf in de hand hoe jouw chatbot met jouw klanten omgaat.

 

Chatbots for business
Chatbots for business

 

Het testen van je chatbot 

Het is best spannend om een chatbot live te zetten omdat hij live in gesprek gaat met je klanten. Daarom kun je bij Watermelon Messenger je chatbot testen voordat je deze live zet. Je kunt onbeperkt chatten met de chatbot om te kijken of hij/zij de juiste antwoorden geeft. Vraag de chatbot het hemd van de lijf en ervaar zo zelf hoe het is om door een chatbot geholpen te worden.  

Zegt de chatbot nog niet precies wat jij wil? Je kunt de antwoorden aanpassen zodat jouw chatbot wel het gewenste antwoord geeft. Pas als je helemaal tevreden bent met de reactie van jouw chatbot, zet je de chatbot live. 

De chatbot een gesprek door laten sturen

Het is heel vervelend als jouw chatbot in het begin het antwoord op een vraag nog niet weet en daardoor je klanten niet goed genoeg kan helpen. Om de klant toch zo goed mogelijk te helpen, stuurt de chatbot van Watermelon Messenger het gesprek door naar een klantenservicemedewerker. Hierdoor voorkom je dat de vraag van de klant onbeantwoord blijft en wordt de klant alsnog goed geholpen. 

Doordat een chatbot een oneindig aantal gesprekken tegelijk kan voeren en alleen de gesprekken worden doorgestuurd waar de chatbot niet uitkomt, hebben de klantenservicemedewerkers meer tijd voor de lastige vragen van de klant. Uiteraard leert de chatbot weer van antwoorden van de medewerker, om zo de vraag bij een volgende keer wel op te kunnen lossen. 

 

Chatbots for business
Chatbots for business

Één chatbot voor al jouw kanalen 

Je hebt natuurlijk veel verschillende kanalen waarop je klanten bereikbaar zijn. Daarom kun je jouw chatbot op verschillende kanalen live zetten. Je kunt zelf bepalen op welke kanalen je jouw chatbot aan het werk wilt zetten, bijvoorbeeld op Webchat, Telegram en/of Facebook Messenger. 

Veel vragen worden tegenwoordig via Facebook Messenger gesteld, waardoor een Facebook Messenger chatbot bijna onmisbaar is. Met Watermelon Messenger ben je verzekerd van een betrouwbare, gespecialiseerde én gepersonaliseerde chatbot chatbot. Zo heb je één chatbot voor al jouw kanalen.

Een chatbot inzetten heeft talloze voordelen!

Vanaf zomer 2017 kun je via Watermelon een chatbot inzetten en zo gebruik maken van de volgende voordelen:

  • rocket

    Snelle reactietijd

    Onze chatbot laat van alle communicatiemiddelen de snelste reactietijd zien.

  • rocket

    Meer tevreden klanten

    Onze chatbot helpt je klanten sneller, consistent en dus beter. En dat resulteert in meer tevreden klanten.

  • rocket

    Tijdsbesparing

    Een chatbot kan alle veelgestelde vragen tegelijkertijd beantwoorden. Zo hebben jij en je collega's meer tijd voor de lastige kwesties.

  • rocket

    Een hogere tevredenheid over je klantenservice

    Klanten die snel en goed geholpen worden zijn tevreden klanten. Hoe meer hoe beter!

  • rocket

    Betere bereikbaarheid

    Met onze chatbot is je klantenservice altijd bereikbaar. 24 uur per dag, zeven dagen per week

  • rocket

    Geen lange wachttijden

    Een chatbot kan een oneindig aantal vragen tegelijkertijd beantwoorden en zo meer klanten helpen per minuut.

Wij laten je weten wanneer onze chatbot klaar is!

Vul je e-mailadres in en ontvang een bericht zodra je zelf je eigen chatbot kunt samenstellen bij Watermelon.